Lagom - a svéd életstílus, amely kiegyensúlyozottá tesz

by - vasárnap, szeptember 10, 2017


Alighogy szereztünk magunknak egy példányt a Hyggéből (az ajánlót itt olvashatjátok el), meg is jelent a "svéd kistestvér" Lagom címen. A könyv témájában, borítójában és szerkezetében is nagyon hasonló, és kíváncsi voltam, azt a bizonyos lécet is sikerül-e megütnie, amit a dán verzió igencsak magasra tett.

Hamar rájöttem, nem a megfelelő hozzáállással kezdtem neki az olvasásának, eleinte nem is értettem, miről van szó, hogyan kapcsolódik össze a kiegyensúlyozottság és a boldogság, csupán a legvégén állt össze a téma és láttam át a könyvet. Ez azt eredményezte, hogy rögtön újraolvastam, átrágtam magamat minden egyes soron még egyszer, hogy teljesen megértsem.

Őszintén szólva a hygge-életszemlélet (és Dánia) még mindig sokkal közelebb áll a szívemhez, de a lagom számos jellemzőjével nagyon is egyet tudok érteni.

MI IS AZ A LAGOM?
Szerencsére ezt a kifejezést sokkal könnyebben körül lehet írni, mint a hyggét, egyetlen rövid gondolat elég is hozzá: "Nem túl kevés, nem túl sok - éppen elég". A lagom ([lágom]) az arany középút, a kiegyensúlyozottság, a kifinomultság. A "pont jó".

A gyakorlatban ez a kávéban éppen a megfelelő mennyiségű tej, a szolid smink egy feltűnő rúzzsal, a maradékokból összeütött vacsora, hiszen a pazarlás bűn. Ha a szobában csak az egyik falat festjük dizájnosra, a többit fehéren hagyjuk, ha túlóra helyett a munkaidő végeztével azonnal hazamegyünk, ha otthon maradunk beteg gyerekünkkel - és nem élünk vissza ezzel a joggal.


A KÖNYVRŐL
Amikor a kezembe került a kötet, az első benyomásom az volt, hogy méret tekintetében sokkal kisebb, mint a "nagytesó". A borítója gyönyörű, mostanában bolondulok az ehhez hasonló türkiz árnyalatokért, a tördelés is kifogástalan, egyedüli negatívumként viszont fontos kiemelnem, nem egyszer fordul elő benne, hogy még a sötét háttérre is fekete színnel nyomtatták a betűket, ez pedig igencsak megnehezítette az olvasást, és rontotta az élményt.

A Hyggéhez hasonlóan ez a könyv is az élet különböző területein keresztül mutatja be a lagom életérzést. Az első rögtön a munka és a szabadidő egyensúlya, amelynek néhány jellemzőjére ebben az országban jogosan irigykedhetünk, de én úgy gondolom, annál fontosabb megfogadnunk egyet-kettőt a tanácsokból.

Ezután az étel témája következik, ami - megintcsak a Hyggével összehasonlítva - szerintem sokkal jobb recepteket tartalmaz. Egyszerűbbek, elérhetőbb hozzávalókat igényelnek. Olyanok, amelyeket csak össze kell ütni, nem szükséges hozzájuk komolyabb előkészület.

A következő fejezetekben kitér a divatra, lakberendezésre, mozgásra és a társasági életre. Ezek rengeteg érdekességet tartalmaznak, új kifejezéseket, tippeket és tényeket, amelyek elgondolkoztatnak.

Aztán a környezetvédelem következik, amiről azt hittem, ugyanazt fogják ismételgetni, mint amit minden nap, mindenhol látunk és hallunk, ám itt is kellemesen csalódtam, ebben a témában is mondtak valami újat, ráadásul kifejezetten érdekeset, ami elindított bennem valamit.


A LAGOM ÉS A BOLDOGSÁG
Bár a Lagom elsősorban a kiegyensúlyozott életről szól, nem kerüli el a boldogság témáját sem. Ismét kénytelen vagyok a dán verzióval összehasonlítani, hiszen így jobban érzékelhető és könnyebben megérthető.

Tehát: a hygge a pillanatnyi boldogságról, és az élményekről szól, amelyek később gyönyörű emlékekké válnak. A vizuális típusúak képzeljék ezt az életmódot egy hullámvonalnak.

A lagom az egyenletesség, a kiegyensúlyozottság, a hosszútávú, tartós boldogság, ami azt jelenti, hogy nincsenek hullámvölgyek, ám euforikus állapotok sem. Ez az egyenes vonal.

MIT AD EZ A KÖNYV?
Összességében azt tudnám mondani, ez a könyv motiválóbb volt, mint inspiráló (ellentétben a Hyggével), illetve az első olvasás alkalmával sokszor úgy éreztem, inkább Svédországról szólt, mint a lagomról. Szerintem erre a magyarázat az lehet, hogy ez az életmód sokkal jobban beleivódott a hétköznapokba - minden területen ott van, szinte észrevétlenül, miközben a hygge inkább egyfajta kiegészítője az életnek.

160 oldal erejéig beleláttam egy olyan ország gondolkodásmódjába, amiről eddig keveset tudtam, új elméleteket, aspektusokat ismertem meg, felfedezve a világnak egy új szeletét. Nem csak élmény volt, egy hasznos tapasztalat is egyben.

Köszönöm a lehetőséget a Kossuth kiadónak!

Hasonló bejegyzések

2 megjegyzés

  1. érdekes cikk volt, lényegre törően bemutattad.

    nem is tudom, nekem a hygge szimpatikusabb. meg realisztikusabb is, hiszen az ember nem képes folyamatosan kiegyensúlyozott lenni, ha megszakad se.
    inspirálóbb a gondolat, hogy leljük meg a boldog pillanatokat a szürke hétköznapokban ☕

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)
      Akkor egyetértünk, de ahogy kiemeltem, több olyan jellemzője van a lagomnak, amivel teljesen egyet tudok érteni, például a pazarlás elutasításával, vagy a munka-pihenés egyensúlyáról szóló témával. :)

      Törlés