2019. máj. 29.

Az időbeosztás 5 alapvetése

5/29/2019 0
Nem sok mindent köszönhetek a középiskolás éveimnek, de az időbeosztás egyértelműen közéjük tartozik. Mivel olyan ember vagyok, aki képtelen elegendő szabadidő nélkül létezni, meg kellett tanulnom, hogyan hosszabbíthatom meg a délutánjaimat annyira, hogy a rengeteg iskolai teendő ne érintsen rosszul.

Ebben a bejegyzésben összeszedtem azt az 5 dolgot, amelyek véleményem szerint elengedhetetlenek, ha valaki fejleszteni szeretné az időbeosztási készségét. Lehet, hogy egyes pontok sokak számára egyértelműnek fognak tűnni, de tapasztalatból mondom: az egyértelmű dolgokat is ki kell mondani azért, hogy tudatosodjanak bennünk.

1. Hidd el, hogy képes vagy változtatni!

Hiába klisés, de attól még ugyanolyan igaz: minden a hozzáálláson múlik. Ha nem hiszed el magadról, hogy valaha is képes leszel jobban gazdálkodni az időddel, akkor vagy meg sem próbálod, vagy nem igyekszel majd eléggé, de a végeredmény ugyanaz. Ha pedig már volt kudarcélményed a témában, annak oka nagy valószínűséggel az, hogy nem a megfelelő módszerrel kísérleteztél.

Az időbeosztás rendkívül egyéni dolog, vagyis semelyik cikk, könyv vagy kurzus nem fog tudni neked egy kész, személyre szabott tervet varázsolni, ami alapján holnap te már minden feladatodat el tudod végezni. A számodra leginkább megfelelő módszereknek az összességét magadnak kell kitapasztalnod, ami ugyan rengeteg időt vesz igénybe, de hosszú távon egyértelműen megéri a befektetett energia. Ráadásul az új szokások bevezetése is eltart egy darabig (egyes kutatások szerint kb. 60 nap kell hozzá), tehát ha találtál is egy ígéretes technikát, annak sem holnap lesz meg az eredménye.


2. Legyenek leírva a feladataid!

Még ha nem is vagy vizuális típus, valamiféle rendszerre mindenképpen szükséged lesz a feladataid között ahhoz, hogy az időbeosztás hatékony legyen - erre pedig a fejed nem a legmegfelelőbb eszköz. Ha úgy érzed, a bullet journal nem neked való, vezesd a feladataidat egy füzetben, ami elég kicsi ahhoz, hogy mindenhova magaddal tudd vinni. Ha a digitális módszereket részesíted előnyben, alkalmazások végtelen tárháza áll rendelkezésedre (pl. Wunderlist, Trello), amelyek között egészen biztosan találsz olyat, ami megfelel az igényeidnek.

Ezt a területet tovább is lehet fejleszteni (pl. Eisenhower-mátrix), ám előtte fontos, hogy rászoktasd magad a felmerülő feladatok azonnali lejegyzéséhez, legalább ömlesztve.

3. Priorizálj!

Rengeteg különbség van feladat és feladat között, amelyet figyelembe kell venni. Ennek egyik módja a priorizálás, vagyis a fontossági sorrend felállítása.

Lényeges szempont, hogy ezt te magad alkosd meg a körülményektől függetlenül, hiszen így tudsz a legjobban azonosulni vele, igazodni hozzá, és a végén így válik hatékony eszközévé az időgazdálkodásnak. Ne érdekeljen, ha a te értékrended különbözik az "elvárttól", tedd nyugodtan a szabadidődet, az énidődet vagy az egészségedet az első helyre, akár a munkahelyi/iskolai feladatok elé, amennyiben így érzed helyénvalónak.

Amikor a teendőlistádat szeretnéd kurtítani, mindig a fontossági sorrendednek megfelelően haladj, hogy a leglényegesebb feladatokkal minél előbb végezni tudj. Hosszú távon ez a módszer a halogatás leküzdéséhez is hozzá fog járulni.


4. Hosszabb időben gondolkodj!

Vagyis ne csak az adott napra fókuszálj, amikor a teendőlistádat írod. Mindig érdemes legalább pár nappal, de inkább egy héttel előre gondolkodni - ez a titka az ésszerű, arányos, vagyis teljesíthető listáknak.

De pontosan miért előnyös is ez?
  1. Rengeteg az olyan tennivaló, amelyet nem lehet egyetlen nap alatt elvégezni. Ha részekre, kisebb lépésekre bontod őket, azokat pedig több napra osztod szét, spórolsz az energiáddal, és még a túlvállalást is le tudod küzdeni.
  2. Sokkal nagyobb mozgástered lesz, ha egy váratlan esemény miatt át szeretnél helyezni egy teendőt másik időpontra.
  3. A határidős feladataid nem az utolsó pillanatra fognak maradni.
  4. A teendőlistád megírása közben látod, az elkövetkezendő időszakban milyen programjaid lesznek, vagyis mely napokon lesz kevesebb, és melyeken több szabadidőd. A nehezebb, hosszabb tennivalókat nem halogathatod tovább, ha látod, hogy nem lesz időd rájuk később.

5. Gondold át, mennyi időt vesz igénybe!

Végül de nem utolsó sorban fontos, hogy tudd, egy adott feladat elvégzése nagyjából mennyi ideig fog tartani. A teljesíthető teendőlista szempontjából ez egy kulcsfontosságú lépés - főleg, ha hajlamos vagy túlvállalni magad -, hiszen így megállapíthatod, mi fog beleférni a napodba.

Igaz, ezt megbecsülni eleinte rendkívül nehéz, viszont csakúgy, mint minden, kizárólag gyakorlás kérdése. Azt javaslom, próbálj mindenre több időt saccolni, mint amennyi valójában lehet, mert több szabadidővel a végén még mindig jobban lehet gazdálkodni, mint az ellenkezőjével. "Mellékhatásként" pedig ez a módszer segíthet abban, hogy leküzdd a figyelemelterelődést, ugyanis ha pontosan látod, mennyi időd van elvégezni a feladatot, erősebben koncentrálsz majd rá.


Az időbeosztás mágiája természetesen nem merül ki ennyiben. Rengeteg különböző, izgalmasabbnál izgalmasabb módszerek léteznek még a továbbfejlesztésére - ilyen például az Eisenhower-mátrix, a Pareto-elv vagy a GTD (ezekről mind készülök majd bejegyzéssel is). Ám ahogy mondani szokták, alap nélkül nem lehet házat építeni, vagyis a fentieket először be kell vezetned a mindennapjaidba ahhoz, hogy továbbléphess.

Remélem, hasznos tanácsokkal szolgáltam számotokra ebben a bejegyzésben! :)
Van esetleg még valami, amit hozzátennél?
Neked milyen időbeosztós módszer vált be?
  

2019. máj. 18.

10 dolog, amivel megtölthetsz egy üres füzetet

5/18/2019 0

Írószerimádóként tökéletesen átérzem azoknak a helyzetét, akik vásárlás közben könnyen elcsábulnak egy-egy gyönyörű jegyzetfüzet láttán annak ellenére, hogy otthon halmokban állnak a még üres, ki sem nyitott, ám szebbnél szebb noteszok. Véleményem szerint viszont nem az a bűn, ha rendszeresen újabbakat szerzünk be, hanem az, ha végül még évek múlva is használatlanul hevernek a fiókban csak azért, mert félünk írni beléjük.

Miután átböngésztem számtalan cikket és megnéztem még több videót arról, hogyan lehetne hasznosítani ezeket a füzeteket, itt az idő, hogy megosszam veletek a kedvenc, általam is kipróbált vagy saját ötleteket a témában.

1. Idézetek

Egészen biztos vagyok benne, hogy az idézetek kivétel nélkül mindenki napjának a részét képezik - még akkor is, ha nem keresünk kifejezetten rájuk. Szembejönnek a közösségi médiát görgetve, cikkeket olvasgatva, vagy megragad bennünk egy-egy szövegrész filmekből, könyvekből, dalokból vagy színdarabokból, esetleg az utcán kapunk el elgondolkodtató mondatokat. Akárhogy is, jobb helyet el sem tudnék képzelni ezeknek az összeírására, mint egy csinos jegyzetfüzet.

2. Inspiráció

Ennek a füzettípusnak a koncepciója hasonló a scrapbookhoz. Lényege, hogy egy adott témában összegyűjtesz mindent, ami inspirál, és készítesz belőlük egy oldalt (vagy egy egész füzetet) az inspirációs naplódban. Vegyük példának a tanulást: nyomtathatsz tanulási folyamatot, szép jegyzeteket ábrázoló képeket (Pinteresten rengeteget találsz), gyűjthetsz mellé motiváló idézeteket, matricákat, tippeket, megjelölheted a céljaidat. Ha kifogytál a lendületből, csak annyit kell tenned, hogy fellapozod ezt a füzetet, és elég motivált leszel ahhoz, hogy folytasd az adott tevékenységet.


3. Életmódváltás

Az életmódváltást nem lehet máshogy kivitelezni, csak ha kis lépésekben tünteted el az életedből és vezeted be helyettük azokat a szokásokat, amelyektől pozitív változást remélsz. Ezt a folyamatot megkönnyíti, ha készítesz róla egy aprólékos tervet, és mint egy naplóban, naponta vagy hetente feljegyzed a füzetbe, hogyan haladsz, illetve mik a következő lépések és a célok.

4. Önismeret

Az egyik legfontosabb dolog, amivel mindenkinek rendelkeznie kellene, az az alapos önismeret. Ha pontosan látod, milyen képességeid, jó és rossz tulajdonságaid vannak, és hol kezdődnek a korlátaid, az nem csak nagyban megkönnyíti a későbbi életedet (elsősorban karrier szempontjából), de a segítségével felfedezheted, miben kell fejlődnöd, változtatnod.

Szerintem az önismeret gyakorlásának a legjobb módja az, ha papírra veted a folyamatot. Ez elsősorban azért fontos, mert összegyűjtve láthatod magad előtt mindazt, ami te vagy, hiszen mivel maradandó, bármikor vissza tudod olvasni, át tudod böngészni.

És hogy mi kerüljön ebbe a füzetbe? Önismereti gyakorlatok (az interneten sokat találni), listák (pl. 50 dolog, amit szeretek magamban), kedvencek összegyűjtve (ételek, motívumok, tárgyak, témakörök), önismereti tippek, aktuális énkép (amilyennek éppen látod magad).

5. Tanulási tervek

Sokkal hatékonyabb a tanulás úgy, ha nem szimplán levágod magad elé a tankönyvet azzal a céllal, hogy ezt MOST be kell seggelned (igen, magamból indulok ki), hanem beosztod oldalanként/leckénként egy pár napra az egészet. Legjobb, ha mindezt nem a fejedben tartod, hanem kezdesz erre a célra egy külön füzetet.

Ide nyomtathatsz naptárakat (heti/havi nézetben, ahogy kényelmesebb), megrajzolhatod az órarendedet, összegyűjtheted a teendőket, dolgozatok/vizsgák időpontját, beadandók leadási határidejét, tanulási tippeket, motiváló idézeteket, és akár study trackereket is készíthetsz (amin jelölheted, egy adott napon mennyit tanultál).


6. Budget tracker

Tegye fel a kezét az, aki elégedett a vásárlási szokásaival! És az is, aki nem szeretne spórolni! Sejtettem, hogy nem lesz ebből kézerdő... Mint eddig, most is csak ezt tudom hangsúlyozni: akkor tudsz változtatni a szokásaidon, ha leírva látod magad előtt, min kell változtatnod.

A pénzügyes füzetedben írd össze havonta, mire mennyit költöttél, voltak-e bevételeid, és éppen mennyi a számlaegyenleged. Én a sajátomban még kategóriákat is kialakítottam, ezekben pedig megszabtam egy felső korlátot - e fölé nem mehetek a költekezésben. Azt is mindenképpen jegyezd fel, mire spórolsz, mennyi pénzt kell összegyűjtened, és miből vonod el ezt az összeget.

7. Hálanapló

A pozitív életszemlélet kialakításában rengeteget segíthet, ha bizonyos időközönként összeírod, miért vagy hálás. Még akkor is érdemes bevezetned ezt a szokást, ha úgy gondolod, kizárólag ugyanazt tudnád leírni minden alkalommal - az egész csak gyakorlás kérdése, idővel egyre több dolgot fogsz felismerni.

8. Utazónapló

Az utazásaidat nem csak fényképek vagy videók formájában örökítheted meg, hiszen azok nem adják vissza teljes egészében az érzéseidet később - legjobb, ha készítesz egy naplót is róluk, amit utólag vagy közben szerkesztgetsz.

Ebben amellett, hogy leírod a napok történéseit, beragaszthatod a kinyomtatott fényképeidet, a közben szerzett prospektusokat, belépőjegyeket, térképeket, de akár megszervezheted benne a következő utadat, illetve készíthetsz utazós bakancslistákat is.


9. Álomnapló

Ha hiszel az álomfejtésben, ha nem, érdemes ébredés után feljegyezned azt, amire emlékszel az álmaidból. A naplód segítségével később megpróbálhatod értelmezni, fejtegetni a tudatalattid üzenetét (egyébként nem, nem vagyok oda az ezotériáért), vagy egyszerűen csak újraélheted a legszebb álmaidat.

10. Önmegvalósítás, önfejlesztés

A bejegyzés szinte minden egyes pontjára érvényes indok miatt (vagyis a vizualizáció nem eleget ismételgetett jótékony hatásának okán) javaslom, hogy az önfeljesztés és a céljaid felé megtett utadat is dokumentáld egy füzetben.

Ennek a típusnak rendkívül széles az értelmezése, ez csak pár ötlet a notesz megtöltéséhez: "current me vs. future me" oldal (amiben leírod/lerajzolod, most milyennek látod magad, és mellé, milyen szeretnél lenni később), motivációs idézetek, célok és tervek (rövid- és hosszútávú, nagyon fontos), fejleszteni kívánt területek és az ehhez szükséges módszerek.

Remélem, adtam pár hasznos ötletet, amivel fogyaszthatod az üres jegyzetfüzetek kupacát. :)
Melyik tetszett a legjobban?